EXPERT: Ce s-ar ascunde după perdeaua neparticipării la dezbateri electorale a dnei M. Sandu?

Expertul economic Gheorge Costandachi a făcut o analiză a comportamentului candidatului la funcția de președinte al R.Moldova Maia Sandu. Economistul a prezentat mai multe explicații de ce lidera PAS nu participă la dezbaterile electorale.

Ce s-ar ascunde după perdeaua neparticipării la dezbateri electorale a dnei M. Sandu?

Oameni buni!!!

Este un fenomen ciudat. M. Sandu nu dorește să participe la dezbateri. Am analizat cu atenție fenomenul. Am atras atenția la acest fenomen absolut ciudat și neadecvat, neobișnuit și chiar periculos, care ne vorbește, de fapt, despre caracterul și natura acestei candidate la funcția de președinte, cine sau ce prezintă ea, ce de fapt dorește.

Sunt obișnuit să vorbesc despre fapte reale, argumentate, să deconspir minciunile politicienilor, care se dau de salvatori ai națiunii.

Amintesc.

La sfârșitul lunii august, 2019, într-o conferință de presă, o echipă de experți s-au oferit Guvernului M. Sandu de a propune un model ușor de implementat, prin care PIB-ul în 5 ani poate fi dublat, baza impozabilă dublată, iar valoarea protecției și asistenței sociale triplată, redusă dependența de bugetul de stat a bugetului de ocrotire a sănătății cu 30% (acum acesta este format la 50% din bugetul de stat, adică din buzunarul nostru). Spre regretul societății prim-ministra de atunci a refuzat așa propunere, respingând orice colaborare cu experții care se ofereau să facă aceste servicii gratuit.

Candidații în timpul curselor electorale în genere sunt niște bule pline cu aer otrăvit, infectează și intoxică societatea cu răutate, ură, dezbinare, …

Stimați cetățeni, cunoașteți bine pe toți care au guvernat până în 2019, fărădelegile lor, o perioadă îndelungată de mari probleme, sărăcire și pauperizare a populației, izolare și jefuire a populație prin clanuri, impunere a corupției, construcție a grupărilor de crime organizate la nivel de stat, devastare a băncilor, privatizare criminală, etc..

De ce anume până anul 2019? Atunci la începutul lunii iunie, anume, au fost formate toate condițiile de pus temelia/bazele schimbărilor totale și profunde, însă din cauza fricii, temerii și incapacității guvernării de atunci, toate planurile au fost date peste cap, au fost eșuate, fie intenționat, fie din lipsa capacităților sau chiar a fricii, dar poate stăpânii ei din umbră așa i-au poruncit…

Mi-a luat ceva timp pentru a analiza cele 30 de realizări proclamate cu atâta fast, făcute public M. Sandu în câteva publicații video, articole, transmise de toate sursele mass-media ”libere și independente” discutate cu atâta abnegație în societate de către experții de vată, politologii și formatorii de opinii falși și mincinoși totalmente.

Analiza portretului social-psihologic a dnei M. Sandu scoate în evidență o teamă cronică, un fel de nemulțumire. Asta formează dubii și se poate presupune cu mare probabilitate, puțini cunosc că Maia nu iese la dezbateri publice, deoarece este se teme că va suferi eșecuri stupide.

De fapt ea nu are nici program, nici strategii, nici idei, nici viziuni, nici planuri, nu cunoaște ce va face chiar în ziua de mâine.

Am încercat cu echipa să o conciliem gratuit, dar a refuzat. Din discuțiile cu cei de pe lângă ea, am înțeles că persistă o frică, o teamă mare în interiorul echipei, ca nu cumva alții să afle incapacitățile de administrare a proceselor.

Voi prezenta doar câteva realizări ale ei din perspectiva guvernului care l-a condus. Se pare aceste realizări, dar și altele stau la baza fricii și temerii, motiv pentru care nu iese la dezbateri publice.

Amintesc despre programul de suport bugetar și asistența macrofinanciară din partea Uniunii Europene, care a început pe timpul guvernării nocturne a lui Plahotniuc, scuze, Filip.

Istoria celor 3 tranșe, indicatori care nu pot fi nicicum respinși, ne arată, Guvernul Filip a implementat 21, Guvernul Maia Sandu – 0, Guvernul Chicu a implementat 13 și.

Din cele 28 de condiționalități, două au rămas neîndeplinite, una fiind raportul privind strategia de recuperare a activelor fraudate, care sunt convins că, niciodată nu vor mai fi recuperate din cauza ștergerii urmelor de către guvernul Filip și fraudarea/falsificarea ”intenționată” a rapoartelor de către compania Kroll la cerințele raiderului și, a doua condiționalitate – separarea legală și națională a Moldova Trans gaz și Chișinău Gaz.

Atenționez, guvernul Sandu nu a depus nici un efort în urgentarea ultimelor 2 condiționalități. Este aceasta o gafă, o neatenție sau o neglijență la rugămintea unor ”homosapienși”?

Câte ceva despre asistența macrofinanciară din partea Uniunii Europene, care are toată deschiderea de a oferi asistență financiară Republicii Moldova să facă față șocului economic cauzat de pandemia COVID-19. Analiza relevă, în cele 12 luni, de la alungarea lui Plahotniuc, ambele guverne M. Sandu și I. Chicu au realizat în total 115 măsuri și acțiuni legate de implementarea Acordului de asociere. Ele se distribuie astfel:

1. Legate de implementarea Acordului de asociere RM – UE

– Guvernul M. Sandu a implementat 10 măsuri,

– Guvernul I. Chicu – 61 de măsuri.

2. Legate de elaborarea și aprobarea actelor normative de transpunere

– Guvernul M. Sandu – 6 acțiuni,

– Guvernul I. Chicu – 38 de acte aprobate.

Se cunoaște, la 3 septembrie 2019, Guvernul Republicii Moldova a încheiat un memorandum cu FMI. Aici Guvernul M. Sandu s-a manifestat ca un guvern absolut inapt de negociere și impunere a demnității sale de premier pentru a obține beneficii nu numai pentru FMI, dar și pentru societate, inclusiv pentru mediul de afaceri. Astfel pentru a semna memorandumul acel guvern:

· a majorat impozitul la produsele în ambalaj de plastic cu 20 la sută pentru consolidarea taxelor pentru poluarea mediului;

· a majorat cotele impozitului pe venitul persoanelor fizice aplicabile la achitările în avans, de la 7 la sută la 12 la sută;

· a majorat tarifele la energia electrică,

· a majorat impozitarea creșterii de capital pentru persoane fizice de 2,5 ori;

· a eliminat scutirile de TVA la mărfurile importate prin parteneriate public-privat;

· a majorat cota TVA de la 10 la 20 % pentru HORECA

· a majorat impozitarea cu 24 % a sumelor aferente tichetelor de masă

· a diminuat valoarea neimpozabilă a coletelor primite de la cetățenii noștri de peste hotare de la 300 de euro la 200 euro;

· a eliminat scutirile personale pentru veniturile anuale de peste 360 mii lei;

Un fenomen invers celui care de fapt ar trebui să fie, în situația când resursele energetice pe piețele internaționale se ieftinesc de 3 ori, la noi, guvernul M. Sandu se angajase să majoreze toate tarifele la aceste resurse. Astfel, o mențiune care a fost introdusă în acel acord semnat de Guvernul Sandu cu FMI ține de sectorul gazelor naturale, precum că Moldova va adopta tarifele care se vor baza pe deplin pe metodologia existentă atunci, și pe prețurile de achiziționare a gazelor naturale, ceea ce presupunea o majorare a prețului la gaze pentru consumatorul final. Guvernul condus de Maia Sandu nu a reușit să implementeze această prevedere până la urmă, deoarece și-a răsturnat scaunul de sub picioare, adică a demisionat.

Mai departe s-a văzut că cu FMI se poate negocia. FMI niciodată nu impune condiții de natură rigidă. Experții FMI așteaptă argumente, bazate pe rezultate, instrumente și mecanisme implementabile pentru a crește baza impozabilă nu prin lovituri asupra mediului de afaceri, dar prin soluții și creștere a bazei impozabile.

Comunicăm