Ion Chicu: Acesta ar fi un suport pentru toți agricultorii și transportatorii, presupun că Guvernul nu are permisiunea FMI …

Ion Chicu atrage atenția Guvernului că ”suntem la la 1 aprilie, iar dacă noi abia acum ne gândim la un plan de susținere a agricultorilor, asta înseamnă că planul poate fi implementată în practică, abia în iunie, când campania de primăvară este ratată.

Noi am recomandat Consiliului Suprem de Securitate, am venit cu mai multe recomandări, susține Chicu. 

Potrivit lui, ”sigur, avem planificați în buget 1,5 mlrd lei în fondul de susținere a producătorilor agricoli, unde sunt mai multe direcții, inclusiv, subvenționarea procurării de tehnică agricolă, diferite investiții care sunt absolut necesare, dar considerând specificul acestui an, aceste mijloace financiare trebuie orientate urgent, spre susținerea propriu-zis a producerii. 

Aceasta, în primul rând, trebuie făcut și, tehnic, se poate de realizat foarte rapid. Nu trebuie planuri și coordonări cu FMI. Aceasta trebuie făcut cât mai operativ, căci primăvara trece, o lună a trecut.

Despre reticența autorităților în privința cotelor accizelor și TVA la carburanți

Despre reticența autorităților în privința cotelor accizelor și TVA la carburanți, eu niciodată nu am susținut, în condiții normale, modificarea unor cote pe parcursul unui an bugetar, Însă, noi acum avem o situație absolut anormală – când prețul motorinei a crescut de la 15 la 27 de lei într-o perioadă foarte scurtă.

Pe fondul problemelor care se petrec acum și pe fondul unui risc de criză alimentară, noi trebuie să înțelegem că, sunt momente când trebuie să fim mai flexibil.

Mai ales că veniturile, pe care le percepem la vamă, de la importul de benzină și motorină, cresc substanțial decât cele planificate. Pentru că a crescut de la 500 de dolari tona de benzină la 900 de dolari. De asemenea, de la 1 ianuarie a crescut și accizele. 

În asemenea, se pune o povară suplimentară pe agricultori.

Am venit cu propunerea, de diminuat până la 1 iulie, cota accizului și cota TVA pentru motorină, cel puțin.

Aceasta nu va aduce pierdere la buget, doar vom rata niște venituri suplimentare, dar, acesta este un suport tuturor agricultorilor și transportatorilor care ar elimina și posibile scheme de corupție, de distribuire a acestor mijloace pe principii neoneste, etc.

Este o măsură care se impune acum urgent.

Pot să presupun că guvernul nu are permisiunea FMI ca să ia această decizie, dar dacă autoritățile cred că la toamnă vom ajunge să nu avem ce ”pune pe masă”, iar pentru acesta, FMI va fi responsabil, eu nu cred. Guvernul va trebui să răspundă pentru aceasta”, susține fostul premier, Ion Chicu.