Șoferii de camioane sunt nemulțumiți de modificările Codului Vamal – fac cale întoarsă de la frontieră pentru verificări suplimentare

Zilnic cel puțin 6-7 camioane fac cale întoarsă de la frontieră, la punctul vamal de unde au pornit. Odată cu modificarea Codului Vamal, transportatorii care duc peste hotare produse moldovenești și ajung pe culoar roșu în vamă, sunt obligați să efectueze cale întoarsă pentru verificări suplimentare la posturile vamale interne.

Unii șoferi spun că, pentru a face acest control trebuie să parcurgă o distanță și de 200 de kilometri într-o singură direcție.

Urmărește-ne și pe t.me/Omniapres

Această situație le aduce pierderi de timp, bani și marfă, care se alterează pe drum. Conducerea Serviciului Vamal cunoaște problema și spune că în cel mult o lună va fi găsită soluția, astfel încât tirurile cu cereale și produse perisabile să treacă controlul suplimentar la frontieră, transmite M1.

Peste 600 de camioane încărcate cu diferite produse moldovenești ies zilnic din țară. Unele tiruri ajung pe linia roșie din vamă, pentru verificări suplimentare. Eugen Cazac este șofer de autocamion la Soroca. Bărbatul spune că în astfel de situații tirurile fac cale întoarsă la punctul vamal intern, adică din locul de unde au pornit.

„Mașina neapărat trebuie să plece în vamă din orașul în care se află Soroca, Bălți, Chișinău, acolo se fac verificări se plombează mașina. Granița între Moldova și România, de altfel nu pot să o treacă. El de la Sculeni trebuie să vină înapoi la Soroca, 170 de km, asta înseamnă multă cheltuială și vreme pierdută, nu e dusă marfa la timp, apar multe probleme, e foarte greu”, a spus șoferul Eugen Cazac.

Și alți șoferi de tiruri spun că întoarcerea la punctele vamale interne atunci când nimeresc pe culoar roșu le creează mari dificultăți.

„Acum duc produse alterabile, stăm aici în rând ca și toți ceilalți, dacă să ne mai întoarcă la punctul intern atunci ar fi urât de tot. Va dați seama, stăm aici vreo două zile apoi să facem cale întoarsă de vreo câteva sute de kilometri apoi iarăși să revenim aici, să mai stăm vreo două zile în rând ca să ajungem în România. Uitați-vă ce rând mare, stau aici mașini și stau”, a afirmat șoferul Oleg Gonța.

„Mie nu mi s-a întâmplat, s-a întâmplat la alții, și i-au trimis la locul de unde s-a încărcat, dacă o încărcat de pe la Mogilău, de acolo sunt undeva vreo 170 de km, după mine zic că nu e bine deloc. Bine ar fi să nu fie întoarsă înapoi dacă este verificată, dacă este punct vamal aici, se poate de verificat și aici, doar ne verifică odată aici: broker, doctor, vameș, politiștii de frontieră, sunt atâția”, a menționat șoferul de tir, Cătălin Samson.

Problema a fost sesizată și de Camera de Comerț si Industrie, instituție care reprezintă interesele mediului de afaceri din țară.

„Să dau un exemplu: cei care sunt cu cerealele, ei sunt nevoiți să zicem de la vama Leușeni sau Sculeni, să se întoarcă la postul vamal intern pentru această verificare. Aceste posturi nu au scanere, nu au condiții tehnice pentru a verifica și atunci îi purtăm așa de pe un drum pe altul pentru iarăși a crea niște bariere netarifare în comerțul internațional. Considerăm că aceste subiecte pot fi soluționate, prin discuții cât mai rapide, astfel încât să fim întru susținerea producătorului autohton”, a relatat președintele CCI, Sergiu Harea.

Directorul Serviciului Vamal spune că modificările la Codul vamal au fost efectuate conform normelor Uniunii Europene, însă antreprenorii moldoveni se țin morțiș de vechea practică: mai întâi intră cu tirurile încărcate în vamă, pentru a ocupa rând, și doar apoi depun declarația vamală.

„În mod normal agentul economic urmează să depună declarația vamală și ulterior după ce aceasta este repartizată în culoarele de vămuire, fie de culoare verde, galben sau roșu, este informat și dacă este pe culoar roșu de vămuire atunci urmează să se prezinte la postul vamal intern pentru a se efectua controlul mărfurilor și după aceasta să se deplaseze la frontieră. Vom modifica cadrul normativ și vom permite ca anume pentru cereale și pentru mărfurile perisabile aceste declarații vamale să fie depuse în posturile vamale de frontieră, exclusiv pentru astfel de tip de mărfuri. Ținând cont de faptul că brokerii vamali sunt amplasați, de regulă, în posturile vamale de frontieră, pentru a facilita la maximum comerțul, maximum timpul care considerăm noi că este necesar este până la o lună de zile”, a declarat directorul Serviciului Vamal, Igor Talmazan.

Directorul Serviciului Vamal mai spune că în scurt timp vor fi operate modificări și la activitatea brokerilor vamali, astfel încât garanțiile bancare eliberate de bănci pentru garantarea drepturilor vamale la import și export să fie pe o perioadă determinată de timp și nu nedeterminată cum este în prezent.

  -----
@omniapres.md

Recomandăm și ...

Valeriu Ostalep: “Securiștii români ar fi trebuit să-și informeze conducerea despre ce fac ei greșit în Moldova”

În societatea moldovenească există îngrijorări și temeri cu privire la România din cauza memoriei istorice neplăcute, a impunerii cetățenilor Moldovei a denumirii limbii și a studierii nefirești a istoriei românești, precum și din cauza viziunilor și aspirațiilor expansioniste ale conducerii țării vecine. O astfel de...

Alexei Lungu despre paradoxul tarifelor: Prețul gazelor scade pe bursele mondiale, dar în Moldova crește

Monopol este al doilea nume al regimului Sandu. Doamna președinte a construit un singur centru de decizie în toate sferele, dând la o parte punctele de vedere alternative. Este vorba și despre sectorul gazelor. Ca orice monopolist, Sandu înțelege că indiferent de prețurile stabilite, oamenii...

BBC: Există un risc serios ca Ucraina să piardă războiul cu Rusia anul acesta

Fostul comandant al Comandamentului Forțelor Comune din Marea Britanie avertizează că Ucraina ar putea fi înfrântă de Rusia chiar în 2024. Motivul ar fi că ucrainenii ajung să simtă că ”nu mai pot câștiga”. Generalul Sir Richard Barrons, fostul comandant al Comandamentului Forțelor Comune (în...

ULTIMA ORĂ

Opinie

Politica